Middagskafe med bacalao og yoghurt
På selve dagen gjestebudet blir arrangert, hadde 6 klasse ansvar for middagskafe. På menyen sto bacalao og yoghurt. Her er opplegget for gjennomføring av selve dagen.
Undervisningsopplegg |
|
Tema: Gjennomføring av selve kortreist gjestebud |
Klasse:6 |
Kunnskapsmål: Samarbeide om å planlegge og gjennomføre måltid og tilstelninger Møte regler for bordskikk og måltidskultur Samarbeide om og ta del i daglige ryddeoppgaver |
|
Læringsmål: Lære å samarbeide Lære å ta imot matbestilling og servere mat Delta i opprydding og oppvask |
|
Arbeidsmetode |
Organisering |
|
Elevene hadde ulike oppgaver til ulike tidspunkt. Alt dette var oppsatt på ei lett synlig liste. Elevene arbeidet i par. Vi fikk også hjelp fra foreldre til arbeidet med å koke bestikk, tallerkener og glass. To elever satt til enhver tid og solgte matkuponger, én farge og pris for middag, én farge og pris for dessert og én farge og pris for middag og dessert. To elever tok imot bestillinger og øste opp bacalao. To elever serverte bacalao To elever serverte yoghurt (eget bord til dette, unngikk lettere kø når det var et bord for yoghurt og et for bacalao). To elever rydda av borda og passa på at det var nok vannmugger. To elever hjalp til med oppvask. Samtidig hadde klassen salgsstand i gymsalen med salg av plommesyltetøy og bacalaofjøler. Her var elevene også organisert i par og arbeidet en halv time hver. |
Forslag til vurdering: Kan eleven ta imot bestilling Kan eleven hjelpe til å forberede hyggelige måltid Kan eleven samarbeide Kan eleven forstå hvor viktig det er med krav til god hygiene og renslighet ved matlaging Kan eleven hjelpe til å rydde opp |
|
Tidsbruk: Ca fem klokketimer (selve arrangementet fra kl 17 – 20, i tillegg kommer de siste forberedelsene og oppryddinga i etterkant) |
|
Henvisning/linker: |