Utskrift

Konservering av bær

Skrevet av Christin Løkke Hagen . Posted in Ungdomstrinn

Undervisningsopplegg

Tema: KONSERVERING AV BÆR

 

Klasse: 9

Kompetansemål:

Kunne utvikle, produsere, gi produktinformasjon og reklamere for et produkt.

Kunne vurdere og velge ut varer fra etiske og bærekraftige kriterium.

Kunne skape og prøve ut nye retter ut fra ulike råvarer, matlagingsmetoder og matkulturer.

 

Læringsmål:

Kunne lære seg prinsippene for konservering av bær og lage et ferdig produkt.

Kunne sammenlikne næringsinnhold og næringsstoffer i et sjøllaget produkt med et konvensjonelt.

Kunne forklare hvorfor matauk/ sanking av mat har vært og fremdeles er viktig.

Arbeidsmetode

Organisering

Alle elevene skal konservere syltetøy (ulike bærsorter) der vi koker syltetøy med sukker og fruktpektin og bruker glass som er varmet opp i vannbad i ovnen.

Elevene deles inn i fire grupper.

Først er det felles gjennomgang av prinsipper for konservering, der lærer viser i praksis hvordan elevene skal jobbe på gruppa.

Det er greit at to og to elever samarbeider.

Elevene koker syltetøy i kasserolle og varmer glassene/lokk i vannbad i ovnen. Når syltetøyet er ferdig, has det på varme glass og lokk skrues på med en gang. Her er det viktig at både syltetøy og glass er varme.

 

Forslag til vurdering:

Kan eleven lese og følge oppskrift.

Kan eleven holde orden rundt seg i arbeidssituasjonen.

Kan eleven samarbeide med de andre på gruppa.

Kan eleven forklare hvorfor matauk er viktig både bærekraftig og for helsa.

Tidsbruk: 3 skoletimer

 

Henvisning/linker:

http://www.matoppskrift.no/sider/Syltestart.asp