Undervisningsopplegg ringblomstsalve
Undervisningsopplegg
|
Tema: Ringblomstsalve
|
Klasse: 6-9
|
Kunnskapsmål:
Naturfag etter 7. trinn:
- Kunne fortelle om hvordan noen plante-, sopp- og dyrearter brukes i ulike tradisjoner, blant annet den samiske
Etter 10 årstrinn:
- Kunne gi eksempler på folkemedisin, blant annet den samiske, og samtale om forskjellen på alternativ medisin og skolemedisin
Mat og helse etter 7. trinn:
- Kunne utvikle, lage og presentere et produkt
- Kunne lage mat i naturen, og bruke naturen som en ressurs
Etter 10. trinn:
- Kunne utvikle, produsere, gi produktinformasjon og reklamere for et produkt
- Kunne vurdere og velge varer fra et bærekraftig kriterium
|
Læringsmål:
- Kunne kjenne igjen ringblomster og høste dem
- Kunne tørke kronbladene til blomsten
- Kunne legge blomstene i olje
- Kunne følge en oppskrift
- Kunne lage salven
- Kunne holde orden rundt seg
- Kunne samarbeide med andre elever på gruppa
|
Arbeidsmetode
|
Organisering
|
Samarbeid og individuelt arbeid. Vi arbeider både i skolehagen der vi snakker om planten og høster den, og på skolekjøkkenet.
|
- I skolehagen holder vi en undervisningsøkt først om planten
- Elevene plukker blomsten i papirposer/kurv
- På skolekjøkkenet legger vi blomstene ut på papir eller kjøkkenklede til tørk
- Har du urtetørke bruker du den
- Kronbladene legges i tistelolje
- Etter 3 uker kan oljen brukes
- Elevene arbeider gruppevis og lager salve etter oppskrift
- Salven helles på små lystette krukker
- Elevene lager etiketter
|
Forslag til vurdering:
- Kan eleven kjenne igjen ringblomster og høste dem
- Kan eleven tørke kronbladene til blomsten
- Kan eleven legge blomstene i olje
- Kan eleven følge en oppskrift
- Kan eleven lage salven
- Kan eleven holde orden rundt seg
- Kan eleven samarbeide med andre elever på gruppa
|
Tidsbruk:1+3 timer
|
Henvisning/linker:
http://www.matoghelse.no/artikler/2006/8/solens-og-kjaerlighetens-urt-ringblomst/
|